top of page

Opłaty dodatkowe w Google Ads – jak to działa?

  • Zdjęcie autora: Marcin Nadstawski
    Marcin Nadstawski
  • 10 cze
  • 3 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 11 cze

Opłaty dodatkowe w Google Ads – jak to działa?


Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest opłata dodatkowa. To określony koszt związany z wyświetleniem reklamy w konkretnej jurysdykcji. A prościej? Jest to po prostu „podatek cyfrowy”, który reklamodawca musi uiścić za obecność swojej reklamy w kraju, gdzie taki podatek obowiązuje. Centrum Pomocy Google wyjaśnia tę kwestię w dość skomplikowany sposób, więc postaramy się przedstawić ją w bardziej przystępnej formie.


Przyjrzyjmy się krajom, w których obowiązuje tzw. podatek cyfrowy. Należą do nich:


  • Austria

  • Kanada

  • Hiszpania

  • Francja

  • Wielka Brytania

  • Indie

  • Włochy

  • Turcja


Opłata dodatkowa jest rozliczana procentowo, a jej wysokość zależy od przepisów obowiązujących w danym kraju. Poniżej przedstawiamy stawki podatku cyfrowego w poszczególnych jurysdykcjach:


  • Austria – 5%

  • Kanada – 2,5%

  • Hiszpania – 3%

  • Francja – 2%

  • Wielka Brytania – 2%

  • Indie – 2%

  • Włochy – 2,5%

  • Turcja – 7%


Jak sprawdzić, czy na koncie został naliczony podatek cyfrowy?


Jest to bardzo proste i można to zrobić na dwa sposoby. Po pierwsze, naliczony podatek jest widoczny na miesięcznej fakturze lub wyciągu jako osobna pozycja dla każdej jurysdykcji. Po drugie, można sprawdzić szczegóły podatku bezpośrednio na koncie Google Ads, klikając ikonę Płatności, a następnie przechodząc do zakładki Transakcje.


Jak sprawdzić, czy reklama wyświetlana jest na terytorium objętym podatkiem cyfrowym?


Czasami zdarza się, że reklama niecelowo wyświetla się w kraju objętym dodatkową opłatą, mimo że nie została wyraźnie skierowana na tę lokalizację. Dlaczego Twoje reklamy mogą pojawiać się w miejscach niewskazanych w ustawieniach kierowania kampanii? Dzieje się tak, gdy użytkownicy z innych krajów wykazują zainteresowanie Twoją ofertą. Google, odnotowuje taki wzrost zainteresowania i może zdecydować się na wyświetlenie reklamy w danej lokalizacji. Warto pamiętać, że to reklamodawca ponosi odpowiedzialność za monitorowanie takich sytuacji, ponieważ Google nie zwraca kosztów wynikających z prawidłowych kliknięć w krajach objętych podatkiem cyfrowym.


Jak sprawdzić, w których krajach wyświetlają się Twoje reklamy? Wystarczy stworzyć raport niestandardowy, wykonując następujące kroki:


  1. Utwórz wstępnie zdefiniowany raport „Odległość”.

  2. Usuń wszystkie wiersze domyślne.

  3. Dodaj wiersz „Kraj/terytorium (lokalizacja użytkownika)”.


Gotowe! Dzięki temu zyskasz pełną kontrolę nad lokalizacjami, w których pojawiają się Twoje reklamy. Jeśli zauważysz kraj objęty podatkiem cyfrowym, na który nie chcesz kierować działań, najprostszym rozwiązaniem będzie wykluczenie tego kraju w ustawieniach lokalizacji kampanii lub na całym koncie. Jeśli od początku planujesz unikać takich jurysdykcji, możesz już na etapie tworzenia kampanii wykluczyć kraje objęte podatkiem cyfrowym.


Kiedy pobierane są opłaty dodatkowe?


Podatek przy płatnościach automatycznych oraz fakturowaniu miesięcznym jest naliczany na koniec okresu rozliczeniowego i doliczany do całkowitych kosztów kampanii, o ile został wcześniej odpowiednio skonfigurowany. Oznacza to, że dodatkowa opłata pojawia się na fakturze za dany miesiąc. Na przykład, przy budżecie reklamowym wynoszącym 100€ i emisji reklam w Austrii, gdzie obowiązuje 5% podatek cyfrowy, zostanie doliczona opłata w wysokości 5€. W rezultacie łączny koszt kampanii wyniesie 105€.


Jeśli korzystasz z płatności ręcznych lub dokonujesz przedpłaty na koncie z płatnościami automatycznymi, podatek może zostać pobrany po wykorzystaniu środków wpłaconych na konto. Jak to działa? W trakcie miesiąca Google nalicza odpowiednią opłatę, która zostanie potrącona z kolejnego doładowania. Oznacza to, że w kolejnym miesiącu saldo na koncie zostanie pomniejszone o należny podatek za poprzedni okres. Na przykład, jeśli za wyświetlanie reklam w Turcji naliczono podatek w wysokości 7€ przy budżecie 100€, to po wpłacie kolejnych 100€ do wykorzystania pozostanie 93€, ponieważ Google automatycznie potrąci zaległą opłatę.


Największe zmiany w 2024 i co warto sprawdzić?


  • Hiszpania

Od 1 lipca 2024 r. podatek cyfrowy wynosi 3%. Do 1 lipca 2024 r. wynosiło on 2%.

  • Indie

Od 1 września 2024 r. reklamy wyświetlane w Indiach nie będą już objęte ustawowymi kosztami operacyjnymi w wysokości 2%.

  • Włochy

Od 1 lipca 2024 r. podatek cyfrowy wynosi 2,5%. Do 1 lipca 2024 r. wynosiło on 2%.

  • Turcja

Od 1 lipca 2024 r. podatek cyfrowy wynosi 7%. Do 1 lipca 2024 r. wynosił on 5%.

  • Kanada

Od 1 października 2024 roku zostanie wprowadzony podatek cyfrowy w wysokości 2,5%.



Źródła:

Comments


Chcesz dowiedzeć się więcej?

Sprawdź nasze social media

  • 2
  • 1
  • 4
  • 5
  • 3

Polecane artykuły

bottom of page